ריפוי בחמשת הרבדים

הייחוד של היוגה הטיפולית היא בכך שהיא אינה פועלת במישור הפיזי בלבד אלא בחמישה הרבדים מהם מורכב הגוף. על פי היוגה, גופנו אינו מכני בלבד אלא בנוי מחמש שכבות (kosha) אשר נמצאות בקשר ישיר זו עם זו.

קושה ראשונה- הגוף הפיזי – נקרא 'גוף האוכל' – אנה-מיה-קושה Annamaya Kosha – תרגילי היוגה, הויניאסות (הרצפים) והאסנות (תנוחות) מחזקים ומגמישים את הגוף. תרגילים אלו ממריצים את חילוף החומרים, עוזרים בניקוי פסולת וליחה.  ברובז זה הגוף נע טוב יותר במרחב, תחת עומס, עם פחות כאב ועוד. מתרגלי יוגה חווים יתרונות רבים בתרגול.

קושה שניה- הגוף האנרגטיפראנה-מיה-קושה Pranamaya Kosha – רובד זה מתייחס לתחושות ולנשימה. תרגול היוגה הטיפולית מאפשר לאנרגית חיים (פראנה) לזרום ביתר חופשיות בגוף. בכך, מטפלת היוגה בכאבים כרוניים ומשפרת הולכה עצבית וריפוי עצמי. עם תיקון ושיפור הרגלי הנשימה,  הגוף-נפש מאוזנים יותר. הסובלים ממצבים אוטו-אימוניים מקבלים כלים לשיפור מצבם במישור האנרגטי.

קושה שלישית – גוף המחשבה  – מנו-מיה-קושה Manomaya Kosha – סבל מנטלי משפיע על התחושות ועל תפקוד האיברים בגוף. ידוע שמתח, דכאון, מחשבות הרסניות מחלישים את המערכת החיסונית. יוגה טיפולית מנקה את הגוף ממחשבות שליליות ומאפשרת למתרגל שקט פנימי ומיקוד. הריכוז הזה מהווה מתנה לכל אדם והיוגה היא נעלה בטיפול עצמי נפשי.

קושה רביעית – גוף התבונה – ויג'ננה-מיה-קושה Vijnanamaya Kosha – תרגול היוגה הטיפולית מסיר את המחסומים מפני ידע תבוני פנימי נעלה הקיים בכל אחד מאיתנו. הקשבה לערוץ התבונה הפנימית היא הדרכה בדרך של שחרור מסבל מנטלי וגופני. אנו מתחברים לקוגניציה הגבוהה ביותר לה אנו זקוקים בשביל לקחת החלטות נכונות.

קושה חמישית – אננדה-מיה-קושה קושה Anandamaya Kosha – גוף האושר. באמצעות התרגול המלא של היוגה אנו מסירים את המחסומים מפני האושר הקיומי שמצוי בנו וחשים אותו ללא קשר למצבנו הפיזי.

היוגה הטיפולית היא כלי ריפוי עצמי ייחודי בכך שהיא פועלת על כל רבדי הקיום יחד ומאפשרת לאדם להגיע בעצמו להחלטות וריפוי מנטלי וגופני.